ΑΡΙΘΜΟΣ 1/2023
ΠΡΑΚΤΙΚΟ
ΤΑ ΜΕΛΗ ΤΗΣ ΓΕΝΙΚΗΣ
ΕΠΙΤΡΟΠΕΙΑΣ ΤΗΣ ΕΠΙΚΡΑΤΕΙΑΣ ΤΩΝ ΤΑΚΤΙΚΩΝ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΩΝ ΔΙΚΑΣΤΗΡΙΩΝ
ΣΕ ΟΛΟΜΕΛΕΙΑ
Σήμερα, 11 Ιανουαρίου 2023, ημέρα
Τετάρτη και ώρα 12:00, συνήλθε στο γραφείο του Γενικού Επιτρόπου της
Επικρατείας των Τακτικών Διοικητικών Δικαστηρίων η Ολομέλεια των μελών της Γενικής
Επιτροπείας αποτελούμενη από τους: 1) Δημήτριο Κωστάκη, Γενικό Επίτροπο 2)
Ιωάννη Συμεωνίδη, Επίτροπο, και τους Αντεπιτρόπους Δήμητρα Γαλάνη, Αγγελική
Παπαπαναγιώτου – Λέζα και Παύλο Ζαμπετίδη. Παρέστη, επίσης, ο Γραμματέας
Ιωάννης Τσουκαλάς, Αναπληρωτής Προϊστάμενος της Διεύθυνσης Γραμματείας της
Γενικής Επιτροπείας των Τ.Δ.Δ.
Θέμα της
συζήτησης ήταν η διατύπωση προτάσεων για την σύνταξη του ενιαίου πλαισίου
οδηγιών, πρακτικών και κατευθύνσεων επιθεώρησης, ενόψει της, κατά το άρθρο 104 του
ΚΟΔΚΔΛ, συγκλήσεως της Ολομέλειας του Συμβουλίου της Επικρατείας, κατόπιν του
υπ’ αριθμ. πρωτ. οικ 606/21-12-2022 εγγράφου της Προέδρου του Συμβουλίου της
Επικρατείας.
Η Ολομέλεια, αφού άκουσε την
Αντεπίτροπο Αγγγελική Παπαπαναγιώτου – Λέζα, που είχε ορισθεί εισηγήτρια με την
1/2023 πράξη του Γενικού Επιτρόπου, διατυπώνει τις ακόλουθες προτάσεις:
Α. Βασικές Αρχές:
Η αρχή της ορθολογικής οργάνωσης και
λειτουργίας της δικαιοσύνης η οποία αναγνωρίζεται ως αρχή συνταγματικού
επιπέδου [Πρακτικό 2/2014 του Συμβουλίου της Επικρατείας σε Ολομέλεια και
Συμβούλιο (πρακτ. Ολ. 1/2008) και εμμέσως απορρέει, κατά το ΕΔΔΑ, και από το
άρθρο 6 της Σύμβασης (αντί άλλων, ΕΔΔΑ, 25.2.2000,
Gast and Popp κ. Γερμανίας, §75,
ΕΔΔΑ, 29.3.2006, Scordino κ.
Ιταλίας §183)], περιλαμβάνει και μία ορθολογική διαχείριση των
υποθέσεων.
Περαιτέρω,
όπως αναφέρει το Γνωμοδοτικό Συμβούλιο των Ευρωπαίων Δικαστών (Γνώμη αρ. 17 του
2014 του CCJE),η αξιολόγηση των δικαστών είναι απαραίτητη για την προώθηση υψηλού
επιπέδου ποιότητας δικαιοσύνης και την παροχή λογοδοσίας του δικαστικού σώματος
έναντι της κοινωνίας. Συναφώς, η αξιολόγηση πρέπει να προσανατολίζεται στην
εμπέδωση στο εσωτερικό της δικαιοσύνης των αρχών της αξιοκρατίας, της
διαφάνειας και της ίσης μεταχείρισης.
Επίσης,
το Ευρωπαϊκό Δίκτυο Δικαστικών Συμβουλίων ( ENCJ) εξέδωσε το 2014
κατάλογο ελάχιστων προτύπων για την αξιολόγηση των δικαστών[1].Τα πρότυπα αυτά είναι
σύμφωνα με το σκεπτικό που ακολουθείται από το Γνωμοδοτικό Συμβούλιο των Ευρωπαίων
Δικαστών (CCJE).Κατά το ENCJ,
τα κριτήρια για την αξιολόγηση των δικαστικών επιδόσεων θα πρέπει να είναι
ποικίλα και πλήρη, συμπεριλαμβανομένων ποσοτικών και ποιοτικών δεικτών. Ενδεικτικά αναφέρονται :αποδοτικότητα και
αποτελεσματικότητα των ενεργειών που αναλαμβάνονται κατά την άσκηση των
δικαστικών καθηκόντων, ικανότητα σωστής οργάνωσης του δικαστικού έργου,
διαχειριστική νοοτροπία(συμπεριλαμβανομένης της προσωπικής κουλτούρας και της
νοοτροπίας της οργάνωσης της εργασίας),σεβασμός των δικαιωμάτων των διαδίκων,
τρόπος διατύπωσης και αιτιολόγησης της δικαστικής απόφασης, επαγγελματική
εξέλιξη (συμπεριλαμβανομένης της συμμόρφωσης με τους στόχους κατάρτισης και
ανάπτυξης). Ακόμη, η έκθεση του ENCJ αναφέρει ότι το ποσοτικό στατιστικό κριτήριο
από μόνο του δεν αποτελεί επαρκή βάση για την αξιολόγηση των δικαστών. Ωστόσο,
είναι σημαντικό να συμπεριληφθεί στην
μεθοδολογία αξιολόγησης των επιδόσεων.
Β. O νέος Κώδικας Οργανισμού Δικαστηρίων
και Κατάστασης Δικαστικών Λειτουργών , ν.
4938/2022 ( Α΄ 109).
΄Ηδη, με τον ν. 4938 /2022 περί του «Κώδικα Οργανισμού Δικαστηρίων και Κατάστασης
Δικαστικών Λειτουργών»(άρθρα 100,101,102 και 104) εισάγεται ένα συγκροτημένο
σύστημα αξιολόγησης, που συμβαδίζει με
τις ευρωπαϊκές έννομες τάξεις και εφαρμόζει σε σημαντικό βαθμό τις επεξεργασίες
και τα συμπεράσματα ευρωπαϊκών δικαστικών θεσμών αλλά και τις παρατηρήσεις των
οργάνων της Ευρωπαϊκής Ένωσης ως προς τη λειτουργία της αξιολόγησης των
δικαστηρίων και των δικαστικών λειτουργών.
Γ. Ποιοτικά χαρακτηριστικά της
επιθεώρησης.
Στόχος του νέου συστήματος αξιολόγησης
είναι η μετάβαση από την πρακτική αποτίμησης του έργου των δικαστικών
λειτουργών κυρίως βάσει ποσοτικών κριτηρίων (χρέωση/δημοσίευση) σε ένα σύστημα
αποτίμησης, αφενός του έργου των δικαστηρίων ως οργανικών μονάδων, και αφετέρου
εξατομικευμένης διάγνωσης των προσόντων, ιδιαίτερων χαρακτηριστικών ή αδυναμιών
εκάστου δικαστικού λειτουργού ώστε να μπορεί να διακριβωθεί ανά τακτά χρονικά
διαστήματα η ικανότητα και επάρκειά του για
την εκπλήρωση των καθηκόντων του στον απαιτούμενο βαθμό.
Συναφώς,
προκειμένου η επιθεώρηση, ως μορφή
αξιολόγησης τόσο της λειτουργίας του
κάθε δικαστηρίου όσο και της επιμέλειας, συμπεριφοράς απέναντι στους πολίτες
και την Υπηρεσία και ποιοτικής και ποσοτικής απόδοσης του κάθε δικαστή, να
είναι πλήρης και ενδελεχής, και να διεξάγεται με τρόπο ομοιόμορφο, ανεξάρτητα
από το ποιος επιθεωρεί, θα πρέπει να
ακολουθεί σταθερούς κανόνες και κριτήρια, ώστε να μην οδηγεί σε αδικίες
και τελικώς στην υποβάθμιση των συνεπειών της αξιολόγησης, αλλά και της
αμφισβήτησής της ως θεσμού που συμβάλλει στην εμπέδωση της αξιοκρατίας εντός
του δικαστικού σώματος και στην ανάδειξη των αρίστων
και δη στο πλαίσιο, που εισάγει ο νέος ΚΟΔΚΔΛ ( παρ.6 άρ. 59 ) της,
καταρχήν, κατ’ απόλυτη εκλογή προαγωγής των δικαστικών λειτουργών και στους
κατώτερους βαθμούς (βλ και ΑΔΣΔΔ 42/2016, 39/2015, 30/2014 κ.λπ., επί της ομοίου περιεχομένου διάταξης, που είχε
εισαχθεί με τον ν.4055/2012 ( άρ 93), τροποποιώντας το άρθρο 49 του
προισχύσαντος ΚΟΔΚΔΛ ) .
Κεντρικά
ζητήματα τα οποία θα πρέπει να εξετάζονται κατά την επιθεώρηση, αποτελούν και:
α) οι οργανωτικές αδυναμίες που επιτρέπουν την έκδοση αντιφατικών αποφάσεων
ακόμη και στο πλαίσιο του αυτού δικαστηρίου, οι οποίες, ενόψει και των
νομοθετικών περιορισμών στα ένδικα μέσα, αποτελούν σοβαρό κίνδυνο για την ασφάλεια δικαίου, β) η κατά σύστημα μετάθεση
του χρόνου οριστικής επίλυσης των υποθέσεων από ορισμένους δικαστές, με την
έκδοση, χωρίς ιδιαίτερο λόγο, αναβλητικών, προδικαστικών και παραπεμπτικών
αποφάσεων, καίτοι το σύστημα μας παρέχει σήμερα τα κατάλληλα δικονομικά
εργαλεία για την αποφυγή της (θεσμός εισηγητή δικαστή και στις διαφορές ουσίας,
αναβολή της υπόθεσης μία μόνον φορά και για σπουδαίο λόγο, αξιοποίηση των εν
συμβουλίω διαδικασιών) ώστε, αφενός μεν, να μην σωρεύονται οι εκκρεμείς
υποθέσεις και να καθυστερεί άνευ λόγου η έκδοση οριστικής απόφασης και δη σε
κρίσιμα αντικείμενα, πόσο μάλλον δε όταν έχει χορηγηθεί προσωρινή διαταγή,
αφετέρου δε, να μην ευνοούνται από απόψεως επιβάρυνσης άνευ ουσιαστικού λόγου
ορισμένοι δικαστές και γ) η διακριτική μεταχείριση των δικαστών από απόψεως
χρεώσεως (αριθμού και βαθμού δυσκολίας), η οποία λειτουργεί απολύτως αρνητικά
στην παραγωγικότητα των πλέον ικανών και στη διάθεση προσφοράς στην Υπηρεσία
καθώς και στη διασφάλιση της εσωτερικής ανεξαρτησίας των δικαστών που ευνοούνται.
Δ.
Εκθέσεις επιθεώρησης – Ειδικότερα κριτήρια επιθεώρησης
Οι επιθεωρητές συντάσσουν τέσσερις ξεχωριστές εκθέσεις επιθεώρησης, εκτός
αν συντρέχουν περισσότερες από μία από τις ιδιότητες των περ.β΄, γ΄ και δ΄ της
παρ.1 του άρθρου 101 του ν.4938/2022,οπότε συντάσσουν για τον επιθεωρούμενο δικαστικό
λειτουργό ενιαία έκθεση .Τα κριτήρια που αναφέρονται για την επιθεώρηση των
διευθυνόντων τα δικαστήρια και των
προέδρων και προεδρευόντων των τμημάτων σχετίζονται εν μέρει και με την διοίκηση και την διαχείριση των
δικαστηρίων (όπως η ικανότητα διεύθυνσης του δικαστηρίου, η ενημερότητα της
υπηρεσίας ως προς την διεκπεραίωση των υποθέσεων κλπ ).
1) Εκθεση
επιθεώρησης του δικαστηρίου ως οργανικής μονάδας, κατά τα οριζόμενα στο
άρθρο 101 παρ.1 περ.α΄ σε συνδυασμό με
το άρθρο 102 παρ.1 του ν.4938/2022. Προς
τον σκοπό της επιθεώρησης, ο διευθύνων το δικαστήριο υποβάλλει στον επιθεωρητή
έκθεση απολογισμού του έργου του για το επιθεωρούμενο χρονικό διάστημα, που κοινοποιείται
και στο Συμβούλιο Επιθεώρησης. Στην έκθεση αυτή, βάσει του Κώδικα, πρέπει να
γίνεται αναφορά στα ακόλουθα κριτήρια:
α) Τον τρόπο συγκρότησης των τμημάτων
του δικαστηρίου και κατανομής των υποθέσεων και των λοιπών καθηκόντων κατά
τμήμα, δικαστές και υπαλλήλους της γραμματείας. Το κριτήριο αυτό σχετίζεται με
:
αα) την καταγραφή των
παραμέτρων, που λήφθηκαν υπόψη αφενός για την
συγκρότηση των τμημάτων του
δικαστηρίου και την κατανομή των δικαστών και υπαλλήλων σε αυτά με σκοπό την
διασφάλιση της δίκαιης μεταχείρισης αυτών και την ισοδυναμία μεταξύ των τμημάτων από την άποψη της εμπειρίας των δικαστών και
της εν γένει επαγγελματικής τους ικανότητας, και αφετέρου για την κατανομή των
υποθέσεων και λοιπών καθηκόντων κατά
τμήμα ,δικαστές και υπαλλήλους .
αβ) την τήρηση του κανονισμού,
όσον αφορά την παραμονή των δικαστών
στο ίδιο τμήμα ή τμήμα του ίδιου αντικειμένου για χρονικό διάστημα μεγαλύτερο
του προβλεπόμενου από τον κανονισμό χρόνου, εκτός αν ειδικές υπηρεσιακές
ανάγκες, αναφερόμενες στην πράξη του Τριμελούς Συμβουλίου Διεύθυνσης ή του
Διευθύνοντος το δικαστήριο, επιβάλλουν, κατ’εξαίρεση, την μετακίνηση των
δικαστών με την πάροδο μεγαλύτερου ή μικρότερου από το πιο πάνω χρονικό διάστημα .
αγ) την επικαιροποίηση των στοιχείων
που δικαιολογούν την ύπαρξη ειδικών τμημάτων ανά τακτά χρονικά διαστήματα και
την αναζήτηση κατηγοριών υποθέσεων που θα μπορούσαν να δικαιολογήσουν την
ύπαρξη τέτοιων τμημάτων.
αδ) την συγκρότηση Τμήματος
Νομολογίας με σκοπό i)την ενημέρωση των δικαστών του
δικαστηρίου για την ύπαρξη τυχόν αντίθετων αποφάσεων μεταξύ των τμημάτων καθώς και σύνθετων
νομικών ζητημάτων
συνταγματικότητας ή συμβατότητας
με το δίκαιο της ΕΣΔΑ και της ΄Ενωσης ii) την ενημέρωση της Γενικής
Επιτροπείας αφενός για την άσκηση αιτήσεως αναιρέσεως ή εφέσεως υπέρ του νόμου,
αφετέρου δε για να συμπεριληφθούν οι σημαντικότερες
αποφάσεις του δικαστηρίου στο διμηνιαίο δελτίο, που αυτή αναρτά στην
ιστοσελίδα της, γεγονός που προϋποθέτει την αδιάλειπτη και ουσιαστική
συνεργασία με τους υπεύθυνους, που έχουν ήδη οριστεί σε κάθε δικαστήριο. Ακόμη,
πρέπει να αναφέρεται η τήρηση ειδικού αρχείου των αναιρουμένων ή εξαφανιζομένων
από το Συμβούλιο της Επικρατείας αποφάσεων.
αε) την αναφορά στα κριτήρια που
λήφθηκαν υπόψη για την ανάθεση πρόσθετων καθηκόντων σε δικαστές και δικαστικούς
υπαλλήλους.
β) Την ενημερότητα της υπηρεσίας ως προς την διεκπεραίωση των υποθέσεων και,
ιδίως, ως προς τους μέσους χρόνους
προσδιορισμού, εκδίκασης των
υποθέσεων και έκδοσης αποφάσεων. Ως προς την ενημερότητα πρέπει να αναφέρονται-με βάση τα
διαθέσιμα στατιστικά δεδομένα-ο όγκος των εκκρεμών υποθέσεων στην αρχή και το
τέλος του δικαστικού έτους, ο μέσος όρος διάρκειας της δίκης, το ποσοστό των
εισαχθεισών έναντι των εκδοθεισών υποθέσεων, το
ποσοστό των αναβληθεισών υποθέσεων και το ποσοστό των προδικαστικών
αποφάσεων, το ποσοστό εκκαθάρισης των υποθέσεων, το ποσοστό των τύποις
απορριπτικών αποφάσεων, τα έτη στα οποία ανάγονται οι απροσδιόριστες υποθέσεις,
τα κριτήρια προτεραιότητας στον προσδιορισμό υποθέσεων με ειδική μέριμνα όσων
προέρχονται από προδικαστικές αποφάσεις, το ποσοστό των τυχόν ανασυζητηθεισών
υποθέσεων και η αιτία που προκάλεσε την
δυσλειτουργία αυτή, ο μέσος όρος χρέωσης και δημοσίευσης ανά δικαστικό
λειτουργό, η αναλογία δικαστών προς δικαστικούς υπαλλήλους. Επί πλέον, πρέπει
να γίνεται αναφορά στον αριθμό αδειών των δικαστικών λειτουργών και υπαλλήλων,
στα επιμορφωτικά σεμινάρια που έλαβαν μέρος οι δικαστές και οι δικαστικοί υπάλληλοι και στον χρόνο παραμονής
στο δικαστήριο των δικαστών και δικαστικών υπαλλήλων.
γ) Τον τρόπο διεξαγωγής
των συνεδριάσεων. Αναφέρονται: Η μέριμνα του διευθύνοντος όσον αφορά την
διασφάλιση των βασικών εγγυήσεων για την διεξαγωγή της δίκης. Ο έλεγχος για την
τήρηση των δικονομικών κανόνων, την παροχή επαρκούς χρόνου στους πληρεξουσίους
δικηγόρους για την ανάπτυξη των απόψεών τους ιδίως στην ακυρωτική
διαδικασία και την τήρηση της
ευταξίας στο ακροατήριο.
δ) Την ψηφιοποίηση και την χρήση των
νέων τεχνολογιών. Αναφέρονται: ο βαθμός αξιοποίησης των λειτουργικοτήτων που παρέχει
το Ο.Σ.Δ.Δ.Υ. Δ.Δ, η παρακολούθηση της ορθής εφαρμογής του ενιαίου
πληροφοριακού συστήματος (Ο.Σ.Δ.Δ.Υ. Δ.Δ)
καθώς επίσης και η ορθή εφαρμογή των Οδηγιών που έχουν αποσταλεί από την
Κεντρική Οργανωτική Επιτροπή (ΚΟΕ), ώστε να ολοκληρωθεί η απεξάρτηση από τα βιβλία που τηρούνται ακόμη σε αρκετά δικαστήρια
χειρόγραφα και να καταστεί εφικτή η εξαγωγή πιο αξιόπιστων στατιστικών
[βλ. ιδίως το 3692/27-11-2018 έγγραφο της ΚΟΕ με τίτλο «Εντοπισμός
και αντιμετώπιση λαθών και εσφαλμένων ενεργειών που παρεμποδίζουν την έκδοση
αξιόπιστων στατιστικών δεδομένων»]. Ακόμη, αναφέρεται εάν ενημερώνεται
και λειτουργεί ικανοποιητικά η ιστοσελίδα του δικαστηρίου και εάν αναρτώνται οι
αποφάσεις στο Ο.Σ.Δ.Δ.Υ. Δ.Δ,, εάν διενεργούνται
τηλεδιασκέψεις ,εάν υπάρχει σύνδεση με βάσεις δεδομένων καθώς και εάν το δικαστήριο
διαθέτει επαρκή εξοπλισμό σε Η/Υ και
σε αναλώσιμα. Επίσης, εάν
γίνεται ενημέρωση του προσωπικού των κλάδων ΠΕ
και ΤΕ Πληροφορικής του δικαστηρίου σχετικά με τις εργασίες της Γραμματείας,
χωρίς ωστόσο επιβάρυνση του προσωπικού αυτού με γραμματειακά καθήκοντα και δη
με καθήκοντα έδρας, δεδομένου ότι πρόκειται για κλάδο απολύτως απαραίτητο
προκειμένου να στηρίξει το ενιαίο πληροφοριακό
σύστημα, ενόψει της υλοποίησης των προβλέψεων του ν.
4635/2019, με τον οποίο προωθείται η πλήρης αποϋλοποίηση της διαδικασίας, με
την ηλεκτρονική διακίνηση των εγγράφων
και την ψηφιακή δικογραφία.
ε) Την καταλληλόλητα, ασφάλεια και
καθαριότητα του κτιρίου που στεγάζει το δικαστήριο.
Το κριτήριο αυτό σχετίζεται με τον έλεγχο της
λειτουργικότητας του κτιρίου που στεγάζεται το δικαστήριο και την καταγραφή των μέτρων που έχουν ληφθεί για την ασφάλεια αυτού εν γένει (φύλαξη , πυρασφάλεια, ηλεκτρικές
εγκαταστάσεις, λειτουργία ανελκυστήρων κλπ). Αναφέρεται ο διαθέσιμος χώρος γραφείων για δικαστές και υπαλλήλους, ο αριθμός και η
ποιότητα των αιθουσών ακροαματικής διαδικασίας, η γενική κατάσταση των μονάδων
κλιματισμού, η ποιότητα του χώρου υποδοχής και των εγκαταστάσεων αναμονής για
τους διαδίκους και δικηγόρους, η προσβασιμότητα στο δικαστήριο των ατόμων με
ειδικές ανάγκες κλπ. Επίσης, στο πλαίσιο της καλλίτερης διοίκησης /διαχείρισης
του κτιρίου, ο διευθύνων πρέπει να
αναφέρεται σε τυχόν προβλήματα σχετικά
με τις κτιριακές υποδομές του δικαστηρίου για τα οποία πρέπει να ενημερώνει την
Γενική Επιτροπεία (βλ. άρθρο 33 περ.ι
ΚΟΔΚΔΛ) και να καταθέτει προτάσεις για την βελτίωση των υποδομών εν
γένει.
ζ) Επιπρόσθετα , ενόψει της
ενδεικτικής απαρίθμησης των διατάξεων του Κώδικα, η έκθεση του διευθύνοντος το Δικαστήριο
προς τον επιθεωρητή θα μπορούσε να περιλαμβάνει και τα ακόλουθα στοιχεία :
- Ετήσια στοχοθεσία –
προγραμματισμό
- Ενημέρωση
για την ενίσχυση συνεργασιών και ομαδικού πνεύματος, όπως την πραγματοποίηση
τακτικών συναντήσεων του διευθύνοντος το δικαστήριο i) με την γραμματεία του δικαστηρίου και παροχή κατευθύνσεων, για την
καλύτερη εξυπηρέτηση των δικαστών και των διαδίκων ii) με τους Προέδρους των Τμημάτων για την παρακολούθηση
των εργασιών του κάθε Τμήματος.
- Πληροφόρηση ως προς την εξωστρέφεια
και προβολή του δικαστηρίου στην τοπική κοινωνία (επικοινωνία με τοπικούς
φορείς, συνδιοργάνωση εκδηλώσεων κλπ )
- Ενημέρωση όσον αφορά τον ορισμό από την Ολομέλεια του δικαστηρίου (Αθηνών, Πειραιώς και
Θεσσαλονίκης) εκπροσώπου τύπου
αυτού ( άρ.52 ν.4963/2022)
- Ενημέρωση ως προς τον χρόνο σύνταξης των εκθέσεων αξιολόγησης των υπαλλήλων του δικαστηρίου (κατ’ άρ. 132
του Κώδικα Δικαστικών Υπαλλήλων,ν.4798/2021, Α΄68).
Με βάση την
ανωτέρω έκθεση απολογισμού, τα διαθέσιμα στατιστικά δεδομένα, καθώς και κάθε
άλλο πρόσφορο στοιχείο, που λαμβάνει ο επιθεωρητής, ιδίως την γνώμη του οικείου
Δικηγορικού Συλλόγου, αλληλογραφία δικαστηρίου, συνεντεύξεις με δικαστικούς
λειτουργούς και υπαλλήλους κλπ,
συντάσσει την έκθεσή του, αξιολογεί την απόδοση του δικαστηρίου και
περιγράφει τυχόν μέτρα που κρίνει αυτός αναγκαία για την εύρυθμη λειτουργία του
δικαστηρίου εν γένει.
2) Εκθεση
επιθεώρησης του διευθύνοντος το δικαστήριο ( άρθρο 102 παρ.2 ΚΟΔΚΔΛ) .Με την
έκθεση αυτή αξιολογούνται:
α) το ήθος και το σθένος
β) η κρίση και η αντίληψη
γ) Η γενική ικανότητα διεύθυνσης του
δικαστηρίου .Ο
διευθύνων πρέπει να έχει την ικανότητα να ηγείται του δικαστηρίου, υπό την έννοια να έχει
συναίσθηση του ρόλου που έχει αναλάβει ,να δημιουργεί το αίσθημα της
εμπιστοσύνης, να θέτει στόχους , να αναλαμβάνει πρωτοβουλίες ,να προσαρμόζει τα
διαθέσιμα μέσα , να αξιοποιεί όσο το
δυνατόν καλλίτερα τις δυνατότητες των δικαστών και υπαλλήλων του δικαστηρίου ,να αντιμετωπίζει με σύνεση και νηφαλιότητα τα
προβλήματα που προκύπτουν και να διασφαλίζει την συνοχή της υπηρεσίας .
Ειδικότερα με
βάση το κριτήριο αυτό η αξιολόγηση μπορεί να αναφέρεται:
γα) Στην ενημερότητα
της υπηρεσίας ως προς την διεκπεραίωση των υποθέσεων και, ιδίως, ως προς
τους μέσους χρόνους προσδιορισμού,
εκδίκασης των υποθέσεων και έκδοσης αποφάσεων (βλ.ανωτέρω σκέψη Δ1 περ.β΄ ) .
γβ) Στην οργάνωση και επίβλεψη για την ομαδοποίηση των
υποθέσεων στο δικαστήριο και στο Τμήμα, ανάλογα με την κατηγορία στην οποία
εντάσσονται, με το εάν αντιμετωπίζεται το ίδιο νομικό ζήτημα ή εάν πρόκειται
για υποθέσεις συναφείς μεταξύ τους (π.χ. προσδιορισμός υπόθεσης Κώδικα Βιβλίων
και Στοιχείων που αποτελεί πρόκριμα εξωλογιστικού προσδιορισμού) κ.λπ. [σχετ. η
504/25.2.2016 Γ.Ο.-Γ.Ε.] ώστε να εκδικαστούν ταχύτερα και να
περιοριστεί ο κίνδυνος έκδοσης αντιφατικών αποφάσεων.
γγ) Στην ορθολογική διαχείριση του όγκου των υποθέσεων, τόσο
σε επίπεδο δικαστηρίου, όσο και σε επίπεδο Τμήματος, με τήρηση κριτηρίων
προτεραιότητας λαμβάνοντας υπόψη, μεταξύ άλλων, τη βούληση του νομοθέτη για
επίσπευση, την παλαιότητά τους (από πότε υπάρχουν εκκρεμείς υποθέσεις στο
δικαστήριο - σχετ. και άρ. 30 ν. 4446/2016), τις τυχόν χορηγηθείσες αναβολές
και περαιτέρω καθυστερήσεις σε όλα τα στάδια της δίκης, την ταξινόμησή τους με
βάση τη σημασία τους και το διακύβευμα για τον πολίτη, αλλά και για την
πολιτεία, ή τη συνάφειά τους με άλλες εκκρεμείς υποθέσεις.
γδ) Στη μέριμνα ως προς την διατήρηση σταθερού επιπέδου στον
ρυθμό απονομής της δικαιοσύνης ,ιδίως όταν ματαιώνονται ολόκληρες δικάσιμοι.
γε) Στον τρόπο
συγκρότησης των τμημάτων του δικαστηρίου και κατανομής των υποθέσεων
κατά τμήμα, δικαστές και υπαλλήλους της γραμματείας(βλ.ανωτέρω
σκέψη Δ1α ).
γστ) Στην
τήρηση του κανονισμού, όσον αφορά την
παραμονή των δικαστών στο ίδιο τμήμα ή τμήμα του ίδιου αντικειμένου
για χρονικό διάστημα μεγαλύτερο του προβλεπόμενου από τον κανονισμό ( βλ ανωτέρω σκέψη Δ1α περ. αβ΄ ).
γζ) Στην
αποφυγή φαινομένων ευνοϊκής μεταχείρισης προς ορισμένους δικαστές (πολυετείς
τοποθετήσεις σε Τμήματα με εύκολα αντικείμενα, χρεώσεις υποθέσεων από ομάδες
που εμφανίζουν τα ίδια ζητήματα, χρεώσεις υποθέσεων με τυπικά ζητήματα ή
μειωμένες χρεώσεις κ.λπ).
γη) Στην επίβλεψη και τον έλεγχο των δικαστικών λειτουργών, όταν παρατηρείται υπερβολική και κατά σύστημα
καθυστέρηση αυτών στη δημοσίευση των αποφάσεων ή αδικαιολόγητη μη συμμετοχή αυτών στις
συνεδριάσεις του δικαστηρίου ή
αδικαιολόγητη μη εκτέλεση υπηρεσίας, που τους ανατέθηκε αρμοδίως, τόσο για
την αναζήτηση των αιτίων και την έγκαιρη προειδοποίηση των δικαστών που
καθυστερούν, όσο και για την εξεύρεση τρόπων περιορισμού της, αλλά και την λήψη
μέτρων που αναθέτει σε αυτούς ο νομοθέτης ( πρβλ ΑΔΣΔΔ 11/μελούς συνθ.25/2016).
γθ)Στον
έλεγχο του άμεσου ορισμού εισηγητή για κάθε υπόθεση από το αρμόδιο δικαστικό όργανο,
όπως προβλέπει ο ΚΔΔ.
γι) Στη χρέωση
της αίτησης αναστολής από το αρμόδιο δικαστικό όργανο στο δικαστή που θα
αναλάβει και την κύρια υπόθεση. Επιπροσθέτως, το αίτημα προσωρινής διαταγής θα
πρέπει καταρχήν να κρίνεται μετά την πάροδο της προθεσμίας που προβλέπεται στο
νόμο για τη διατύπωση των απόψεων της Διοίκησης [σχετ. η 2427/15.9.2016
Γ.Ο.-Γ.Ε.].
γκ) Στον
έλεγχο για τον χρόνο εκδίκασης αιτήσεων αναστολής σε υποθέσεις που έχει
χορηγηθεί θετική προσωρινή διαταγή και για τον προσδιορισμό υποθέσεων στις
οποίες έχει χορηγηθεί αναστολή εκτελέσεως εντός των προθεσμιών που ήδη
προβλέπει το άρθρο 202 παρ.6 ΚΔΔ [σχετ. οι 4856/13.12.2012, 848/5.3.2012 και
4490/13.11.2006 Γ.Ο.-Γ.Ε., για την αδικαιολόγητη καθυστέρηση
προσδιορισμού δικασίμου εκδίκασης ακυρωτικών υποθέσεων στις οποίες έγινε δεκτό
το αίτημα προσωρινής δικαστικής προστασίας].
γλ) Ακόμη,
στο πλαίσιο άσκησης εποπτείας που ασκεί
ο διευθύνων το δικαστήριο, δεδομένου ότι έχει άμεση επαφή με τον κάθε δικαστή
του δικαστηρίου του, απαιτείται να υπάρχει από αυτόν προγραμματισμός στη χορήγηση αδειών ώστε να
υπάρχει πάντοτε δυνατότητα αναπλήρωσης και να μην επιβαρύνονται οι
εναπομείναντες δικαστές. Ιδιαίτερη μέριμνα απαιτείται ως προς τη χορήγηση
αδειών ανατροφής τέκνου, οι οποίες εάν δεν είναι αναγκαίο δεν θα πρέπει να
χορηγούνται ταυτόχρονα σε περισσότερους δικαστές του αυτού περιφερειακού ιδίως
δικαστηρίου. Πρέπει δε να λαμβάνεται μέριμνα ώστε στο διάστημα των εννέα μηνών
να περιλαμβάνεται το διάστημα των δικαστικών διακοπών.
Σε κάθε
περίπτωση θα πρέπει να υποβάλλεται έγκαιρα αναφορά σχετικά με ελλείψεις
προσωπικού (δικαστών και υπαλλήλων).
δ) ο τρόπος διεξαγωγής των συνεδριάσεων( βλ.ανωτέρω
σκέψη Δ1 περ γ΄).
ε) η λήψη μέτρων για την ψηφιοποίηση των δικαστηρίων ( βλ.ανωτέρω σκέψη
Δ1 περ δ΄).
στ) ο τρόπος αξιολόγησης των υποθέσεων ως προς τη
σοβαρότητα και τη δυσχέρειά τους, σύμφωνα με όσα ορίζονται στην περ. β’ της
παρ. 5 του άρθρου 19 του ΚΟΔΚΔΛ, σε μία πρώτη προσέγγιση του βαθμού δυσκολίας
τους από τον πρόεδρο του τριμελούς συμβουλίου διεύθυνσης ή τον διευθύνοντα το
δικαστήριο, προκειμένου να κατανεμηθούν αυτές στα τμήματα. Επίσης, η επίβλεψη
του Διευθύνοντος στους Προέδρους των τμημάτων για τον τρόπο αξιολόγησης της σοβαρότητας και της
δυσχέρειας των υποθέσεων, σύμφωνα με το σύστημα
κατάταξης των υποθέσεων που
ορίζει ο κανονισμός του δικαστηρίου .
ζ) η παρακολούθηση της συμμετοχής των δικαστικών λειτουργών και υπάλληλων
της γραμματείας σε επιμορφωτικά σεμινάρια, με την τήρηση σχετικού αρχείου.
η) η ικανότητα συνεργασίας, όπως αυτή διαπιστώνεται από τον επιθεωρητή στο
πλαίσιο των επαφών του κατά την διενέργεια της επιθεώρησης.
θ) η συμπεριφορά προς τους διαδίκους και τους πληρεξουσίους αυτών, με βάση
στοιχεία που προκύπτουν από τυχόν αναφορές σε βάρος του προέδρου του τριμελούς
συμβουλίου ή του διευθύνοντος.
ι) η συμμόρφωση με παρατηρήσεις προηγούμενων εκθέσεων επιθεώρησης. Το κριτήριο αυτό
σχετίζεται με τη συνέχεια που πρέπει να
έχουν οι εκθέσεις επιθεώρησης και τη επαλήθευση των βελτιώσεων που έχουν γίνει στα δικαστήρια .Επίσης,
αξιολογείται εάν έχει υπάρξει ενημέρωση
των Προέδρων και λοιπών δικαστών του δικαστηρίου, για τις γενικές
παρατηρήσεις που περιέχονται στις εκθέσεις τις οποίες συντάσσουν οι εκάστοτε
επιθεωρητές, διατηρούνται στο αρχείο της γραμματείας και αναφέρονται στο
περιεχόμενο της δικαστικής απόφασης και τον τρόπο σύνταξής της.
3) ΄Εκθεση
επιθεώρησης των προέδρων και προεδρευόντων
τμήματος δικαστηρίου ((άρθρο 102
παρ.3 ΚΟΔΚΔΛ) .Με την έκθεση αυτή αξιολογούνται :
α) το ήθος
και το σθένος
β) η
ικανότητά τους στην απονομή της δικαιοσύνης
γ) η
διεύθυνση της διαδικασίας
δ) Η
λειτουργία του τμήματος που προΐστανται
Η αξιολόγηση
μπορεί να αναφέρεται: δα) στην ευθύνη των Προέδρων Πρωτοδικών, για την
παρακολούθηση, διάπλαση και αξιολόγηση των Παρέδρων που υπηρετούν υπό την
εποπτεία τους κατ’ άρθρο 76 παρ. 3 - 7 ΚΟΔΚΔΛ .
δβ) στην ισοκατανομή των υποθέσεων μεταξύ
των δικαστών του τμήματος στην τριμελή σύνθεση καθώς και στις υποθέσεις
του μονομελούς σχηματισμού.
δγ) στην
ευθύνη του Προέδρου του Τμήματος για την επιλογή της ημερομηνίας διάσκεψης
και των προς διάσκεψη υποθέσεων, κατόπιν
συνεννόησης και με τους εισηγητές-δικαστές.
δδ) στην
παρακολούθηση και έγκαιρη επισήμανση από τους Προέδρους προς τους δικαστές του τμήματος
για την αποφυγή καθυστερήσεων σε οποιοδήποτε στάδιο της διαδικασίας.
δε) στην
οργάνωση/διευκόλυνση και επίβλεψη συνεργασίας
του εισηγητή με την Γραμματεία του δικαστηρίου ώστε να γίνονται έγκαιρα
και ορθά οι κλητεύσεις προς τους διαδίκους και να αποφεύγονται οι αναβολές για
τον λόγο αυτόν.
δστ) στην έγκαιρη αναζήτηση των στοιχείων
της δικογραφίας, ώστε να αποφεύγονται οι
αναβολές και οι προδικαστικές αποφάσεις ιδίως για συμπλήρωση των στοιχείων του
διοικητικού φακέλου [πρβλ. σχετ. την 1518/12.5.2014 Γ.Ο.-Γ.Ε.].
δζ)στην
απαραίτητη αναγραφή της αιτιολογίας σε
όλες τις υποθέσεις κατά τη χορήγηση αναβολών
δη) στην
τακτική παρακολούθηση από τον Πρόεδρο ή προεδρεύοντα του Τμήματος, σε
συνεργασία με τον εισηγητή, για εντοπισμό υποθέσεων στις οποίες θα μπορούσε να
αξιοποιηθεί η εν συμβουλίω διαδικασία ώστε να μην εισάγονται σε τακτικές
δικασίμους υποθέσεις που θα μπορούσαν να επιλυθούν άμεσα.
δθ) στη
δημοσίευση αποφάσεων απευθείας από το
πρωτότυπο (χωρίς στάδιο καθαρογραφής και θεώρησης) και στην άμεση ανάρτησή τους στο πληροφοριακό σύστημα, με
παράλληλη παράδοση συμπληρωμένου σχετικού δελτίου νομολογίας [σχετ. η
3309/23.11.2016 Γ.Ο.-Γ.Ε.].
ε) ο τρόπος κατανομής των υποθέσεων μεταξύ των δικαστών του τμήματος
στ) ο τρόπος αξιολόγησης των υποθέσεων ως προς την σοβαρότητα
και την δυσχέρειά τους σύμφωνα με όσα ορίζονται στην περ.β της παρ.5 του άρθρου
19, με βάση το σύστημα που ορίζεται στον κανονισμό του δικαστηρίου
ζ) οι αναβολές και ο χρόνος διεκπεραίωσης των υποθέσεων
η) η διατύπωση των δικαστικών αποφάσεων
θ) ο χρόνος δημοσίευσης των σχεδίων που τους παραδίδονται υποχρεωτικώς μέσω
των οικείων πληροφοριακών συστημάτων
ι) Η συμμόρφωσή τους με παρατηρήσεις προηγούμενων εκθέσεων επιθεώρησης (βλ.ανωτέρω σκέψη Δ 2
περ.ι΄)
4) ΄Εκθεση
επιθεώρησης των δικαστικών λειτουργών ( άρθρο 102 παρ.4 ΚΟΔΚΔΛ) .Με την έκθεση
αυτή αξιολογούνται ,μεταξύ άλλων:
α) το ήθος
και το σθένος
β) η επιστημονική
κατάρτιση σε σχέση κυρίως με τις σύγχρονες εξελίξεις στο εθνικό,
διεθνές και ενωσιακό δίκαιο
γ) η προσαρμοστικότητα σε
νέα καθήκοντα και αντικείμενα, συμπεριλαμβανομένων των νέων τεχνολογιών
,καθόσον, σε μια εποχή που η τεχνολογία
της πληροφορικής καθίσταται συνήθης στα δικαστήρια ,είναι απαραίτητο να
αξιολογούνται οι δεξιότητες των δικαστών στον τομέα της πληροφορικής
δ) η κρίση και αντίληψη
ε) η υπηρεσιακή τους
απόδοση, που διαχωρίζεται με βάση ποιοτικά και ποσοτικά κριτήρια .
Ενδεικτικά τα ποιοτικά κριτήρια μπορούν να
περιλαμβάνουν:
Την ορθή εφαρμογή του νόμου και την
εκτίμηση των πραγματικών περιστατικών
Την αιτιολογία της δικαστικής απόφασης
Την ορθή σύνταξη της δικαστικής απόφασης
Την ικανότητα σύνταξης περιεκτικών
αποφάσεων σε συνάρτηση με την πολυπλοκότητα
των υποθέσεων
Το επίπεδο σαφήνειας και κατανόησης της απόφασης
Εξάλλου, στο
πλαίσιο της επιθεώρησης της ποιότητας του έργου των δικαστικών λειτουργών,
συνεκτιμάται η τυχόν αναίρεση ή εξαφάνιση αποφάσεων του επιθεωρουμένου κατά το
επιθεωρούμενο χρονικό διάστημα, επομένως και η γνώση της νομολογίας των
ανώτατων δικαστηρίων εκ μέρους του δικαστή .
Τα ποσοτικά κριτήρια σχετίζονται πάντα με
τον αριθμό των υποθέσεων και την
ταχύτητα διεκπεραίωσης αυτών, που κρίνεται όμως σε σχέση με την
σοβαρότητα και δυσχέρεια αυτών (κατά τα οριζόμενα στην περ. β΄ της παρ. 5 του
άρθρου 19).
στ) η ικανότητα στη
διεύθυνση της διαδικασίας
ζ) η ικανότητα συνεργασίας. Το κριτήριο
αυτό σχετίζεται με την συμπεριφορά του δικαστή στο τμήμα και την συνεργασία του
τόσο με τους συναδέλφους του όσο και με το προσωπικό του δικαστηρίου, καθώς και
με την συμμετοχή του σε ομάδες εργασίας
.
η) η συμπεριφορά του
δικαστικού λειτουργού γενικά και ιδιαίτερα στο ακροατήριο και η κοινωνική του παράσταση εν γένει.
θ) η επιβάρυνση από τυχόν
πρόσθετα υπηρεσιακά καθήκοντα που του ανατίθενται από το δικαστήριο στο οποίο υπηρετεί και η
ανταπόκριση σε αυτά. Ως πρόσθετο υπηρεσιακό καθήκον δεν νοείται η
συμμετοχή του δικαστή σε αμειβόμενες επιτροπές
κατόπιν δικής του αιτήσεως.
ι) η συμμόρφωσή του με παρατηρήσεις προηγούμενων εκθέσεων
επιθεώρησης.
Για την σύνταξη της έκθεσης
αυτής, ο επιθεωρητής πέραν των υποδεικνυόμενων από τον επιθεωρούμενο αποφάσεων επιβάλλεται
να λαμβάνει υπόψη αυτεπαγγέλτως και
άλλες αποφάσεις που έχουν εκδοθεί από αυτόν συσχετίζοντας αυτές με τους αντίστοιχους
φακέλους.
Οι εκθέσεις
επιθεώρησης πρέπει να συνεκτιμώνται από
τα αρμόδια όργανα για την ικανοποίηση αιτημάτων μετάθεσης των δικαστών ή την συμμετοχή αυτών σε διοικητικής φύσεως
επιτροπές μετά από αίτησή τους.
Για την
πιστοποίηση των ανωτέρω συντάσσεται το παρόν πρακτικό.
Ο ΓΕΝΙΚΟΣ ΕΠΙΤΡΟΠΟΣ
Ο ΕΠΙΤΡΟΠΟΣ
Δημήτριος Κωστάκης Ιωάννης Συμεωνίδης
ΟΙ
ΑΝΤΕΠΙΤΡΟΠΟΙ
Δήμητρα Γαλάνη
Αγγελική Παπαπαναγιώτου-Λέζα Παύλος Ζαμπετίδης
Ο ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ
Ιωάννης Τσουκαλάς
[1] ENCJ ( 2013-2014)
,Ανάπτυξη ελάχιστων δικαστικών προτύπων ΙΙΙ: ελάχιστα πρότυπα για την
αξιολόγηση των επαγγελματικών επιδόσεων και της μονιμότητας των μελών του
δικαστικού σώματος .Και : ENCJ( 2019) ,Σύσταση του εργαστηρίου του ENCJ για την αξιολόγηση
των δικαστών ( Ρώμη )
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου