Τετάρτη 10 Ιουλίου 2019

ΓΝΩΣΤΟΠΟΙΗΣΗ ΤΩΝ ΥΠ΄ ΑΡΙΘ. 11 ΚΑΙ 12/18.6.2019 ΠΡΑΞΕΩΝ ΤΗΣ ΕΠΙΤΡΟΠΗΣ ΤΟΥ ΑΡΘΡΟΥ 1 ΠΑΡ.1 ΤΟΥ Ν. 3900/2010.

ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ
ΣΥΜΒΟΥΛΙΟ ΤΗΣ ΕΠΙΚΡΑΤΕΙΑΣ

ΠΡΑΞΗ 11/2019  
της Επιτροπής του άρθρου 1 του ν. 3900/2010

Η Επιτροπή του άρθρου 1 παρ. 1 του Ν. 3900/2010, όπως ισχύει, αποτελούμενη από την Πρόεδρο του Συμβουλίου της Επικρατείας Αικατερίνη Σακελλαροπούλου, τον αρχαιότερο Αντιπρόεδρο Αθανάσιο Ράντο και τον Αντιπρόεδρο Αναστάσιο Γκότση, Πρόεδρο του αρμόδιου καθ΄ ύλην Α΄ Τμήματος. 

αφού έλαβε υπ’ όψιν:

α) το άρθρο 1 του ν. 3900/2010,

β) την από 20.2.2019 αίτηση (ΠΑ 3/2019) με την οποία οι Δημήτριος Ακριτίδης κλπ. (50 αιτούντες), πρώην τραπεζικοί υπάλληλοι, ζητούν, κατ’ επίκληση του άρθρου 1 παρ. 1 του ν. 3900/2010, να εισαχθεί στο Συμβούλιο της Επικρατείας, η εκκρεμής ενώπιον του Διοικητικού Πρωτοδικείου Αθηνών αγωγή τους κατά του Ενιαίου Ταμείου Επικουρικής Ασφάλισης και Εφάπαξ Παροχών (Ε.Τ.Ε.Α.Ε.Π.) και κατά του Ελληνικού Δημοσίου, που έχει λάβει αριθμό κατάθεσης ΑΓ11631/11.12.2018. Με την εν λόγω αγωγή τους, οι αιτούντες ζητούν, καθ’ερμηνεία του δικογράφου, με βάση τις  διατάξεις των άρθρων 105 και 106 ΕισΝΑΚ, άλλως τις διατάξεις για τον αδικαιολόγητο πλουτισμό, να υποχρεωθούν τα εναγόμενα να τους καταβάλουν τα ειδικά αναφερόμενα στην αγωγή ποσά που αντιστοιχούν σε περικοπές των εφάπαξ παροχών τους κατ’εφαρμογή της παρ. 4αα εδ. β του άρθρου 35 του ν. 4387/2016, σύμφωνα με την οποία τα δώρα εορτών και το επίδομα αδείας δεν συμπεριλαμβάνονται στις αποδοχές για τον υπολογισμό της εφάπαξ παροχής τους. Κατά τους ισχυρισμούς τους, η εξαίρεση των επιδομάτων αυτών από τη βάση υπολογισμού της εφάπαξ παροχής, για τα οποία έχουν παρακρατηθεί οι αντίστοιχες εισφορές, θέτει περιορισμούς στο εφάπαξ βοήθημα, κατά παράβαση των αρχών της ισότητας και της ανταποδοτικότητας που κατοχυρώνονται στα άρθρα 4 παρ. 1 και 22 παρ. 5 του Συντάγματος, αντίκειται στην αρχή της μη αναδρομικότητας των κοινωνικοασφαλιστικών διατάξεων, παραβιάζει τις αρχές της αναλογικότητας και της προστατευόμενης εμπιστοσύνης, η δε μείωση της εφάπαξ παροχής αντίκειται και στην αρχή προστασίας της περιουσίας, όπως κατοχυρώνεται στο άρθρο 1 του Πρώτου Πρόσθετου Πρωτοκόλλου της ΕΣΔΑ, 

γ) το γεγονός ότι για την αίτηση έχει κατατεθεί το νόμιμο παράβολο (υπ' αριθμ. 2057/4.3.2019 διπλότυπο είσπραξης τύπου Α', σειράς Θ 2777483 της ΔΟΥ Α' Αθηνών),

δ) το γεγονός ότι με την ως άνω αγωγή τίθεται το γενικότερου ενδιαφέροντος ζήτημα της συνταγματικότητας και της συμφωνίας με την Ευρωπαϊκή Σύμβαση Δικαιωμάτων του Ανθρώπου της ανωτέρω διάταξης του  ν. 4387/2016 που αφορά ευρύ κύκλο προσώπων, 
   
α π ο φ α σ ί ζ ε ι

την αποδοχή του ανωτέρω αιτήματος, διότι συντρέχουν οι προϋποθέσεις εφαρμογής του άρθρου 1 του Ν. 3900/2010.

δ ι α τ ά σ σ ε ι

1. Να εισαχθεί στο Συμβούλιο της Επικρατείας η εκκρεμής ενώπιον του Διοικητικού Πρωτοδικείου Αθηνών αγωγή με αριθμό εισαγωγής  ΑΓ11631/11.12.2018
2. Να αποδοθεί το παράβολο στους αιτούντες
3. Η πράξη αυτή να δημοσιευθεί στις ημερήσιες εφημερίδες «ΕΣΤΙΑ» και «ΤΑ ΝΕΑ» και να αναρτηθεί στην ιστοσελίδα του Συμβουλίου της Επικρατείας.

Η παρούσα πράξη συνεπάγεται την αναστολή εκδίκασης των εκκρεμών υποθέσεων, στις οποίες τίθεται το ίδιο ζήτημα.
                                  
 Αθήνα, 18 Ιουνίου 2019


 Αικ. Σακελλαροπούλου                       Α. Ράντος                                   Α. Γκότσης


Κοινοποίηση:
1) Γενικό Επίτροπο της Επικρατείας των Τακτικών Διοικητικών Δικαστηρίων (προκειμένου να μεριμνήσει για την γνωστοποίηση της πράξεως στα Διοικητικά Δικαστήρια της Χώρας).
2) Διοικητικό Πρωτοδικείο Αθηνών


Πέμπτη 4 Ιουλίου 2019

ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ ΣΥΝΕΔΡΙΑΣΗΣ ΑΔΣΔΔ ΤΗΣ 3ης ΙΟΥΛΙΟΥ 2019


Ε Λ Λ Η Ν Ι Κ Η   Δ Η Μ Ο Κ Ρ Α Τ Ι Α                                                      Αθήνα, 4 Ιουλίου 2019
ΓΕΝΙΚΗ ΕΠΙΤΡΟΠΕΙΑ ΤΗΣ ΕΠΙΚΡΑΤΕΙΑΣ 
ΤΩΝ ΤΑΚΤΙΚΩΝ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΩΝ ΔΙΚΑΣΤΗΡΙΩΝ


ΓΝΩΣΤΟΠΟΙΗΣΗ

  Το Ανώτατο Δικαστικό Συμβούλιο Διοικητικής Δικαιοσύνης, κατά τη συνεδρίασή του στις 3 Ιουλίου 2019, αποφάσισε τα εξής:
    Α.  Μετατίθεται από το Διοικητικό Πρωτοδικείο Χανίων στο Διοικητικό Πρωτοδικείο Ηρακλείου, η Πρωτοδίκης Διοικητικών Δικαστηρίων Ειρήνη Ρουσσάκη, λόγω συνυπηρέτησης με τον σύζυγό της Εμμανουήλ Στρατίκη, Πρωτοδίκη του Διοικητικού Πρωτοδικείου Ηρακλείου.
Β. Μετατίθενται οι Πρωτοδίκες Διοικητικών Δικαστηρίων:
1.  Ιωάννα Πλίτση από το Διοικητικό Πρωτοδικείο Αθηνών, στο Διοικητικό Πρωτοδικείο Ναυπλίου
2.  Βασιλική Στάϊκου από το Διοικητικό Πρωτοδικείο Αθηνών, στο Διοικητικό Πρωτοδικείο Κέρκυρας
3.  Ιωάννα Γιώργου από το Διοικητικό Πρωτοδικείο Χανίων, στο Διοικητικό Πρωτοδικείο Κορίνθου
4.  Σπυρίδων Κατσίμπρας από το Διοικητικό Πρωτοδικείο Λαμίας, στο Διοικητικό Πρωτοδικείο Θεσσαλονίκης
5.  Σωτήριος-Αιμίλιος Τσούγκος από το Διοικητικό Πρωτοδικείο Αλεξανδρούπολης, στο Διοικητικό Πρωτοδικείο Θεσσαλονίκης
6.  Χρήστος Μπαϊκούσης από το Διοικητικό Πρωτοδικείο Ιωαννίνων, στο Διοικητικό Πρωτοδικείο Θεσσαλονίκης
7.  Άννα Τσιράκογλου από το Διοικητικό Πρωτοδικείο Ιωαννίνων, στο Διοικητικό Πρωτοδικείο Θεσσαλονίκης
8.  Μαρία Στύλιου από το Διοικητικό Πρωτοδικείο Πύργου, στο Διοικητικό Πρωτοδικείο Αθηνών
9.  Όλγα Θεοδωρικάκου από το Διοικητικό Πρωτοδικείο Ιωαννίνων στο Διοικητικό Πρωτοδικείο Αθηνών
10.  Παναγιώτα Τζουβέκα από το Διοικητικό Πρωτοδικείο Ηρακλείου, στο Διοικητικό Πρωτοδικείο Αθηνών
11.  Αντώνιος Πετσέτας από το Διοικητικό Πρωτοδικείο Λαμίας, στο Διοικητικό Πρωτοδικείο Κοζάνης
12.  Ευδοξία Σαχσαμάνογλου από το Διοικητικό Πρωτοδικείο Λαμίας, στο Διοικητικό Πρωτοδικείο Αθηνών
13.  Βασιλική Κολιγλιάτη από το Διοικητικό Πρωτοδικείο Τρίπολης, στο Διοικητικό Πρωτοδικείο Αθηνών
14. Αλέξανδρος-Γεώργιος Λαμπρόπουλος από το Διοικητικό Πρωτοδικείο Ιωαννίνων στο Διοικητικό Πρωτοδικείο Κοζάνης
15.  Βούλα Πίτσικα από το Διοικητικό Πρωτοδικείο Τρίπολης, στο Διοικητικό Πρωτοδικείο Αθηνών
16.  Παρασκευή Μακρή από το Διοικητικό Πρωτοδικείο Πύργου , στο Διοικητικό Πρωτοδικείο Λιβαδειάς
17.  Μιχαήλ Δέτσης από το Διοικητικό Πρωτοδικείο Μυτιλήνης στο Διοικητικό Πρωτοδικείο Αθηνών
18.  Αγγελική Τζεδάκη από το Διοικητικό Πρωτοδικείο Κέρκυρας, στο Διοικητικό Πρωτοδικείο Ιωαννίνων
19.  Μαρία-Ιωάννα Κάρμου από το Διοικητικό Πρωτοδικείο Ηρακλείου, στο Διοικητικό Πρωτοδικείο Τρίπολης
20.  Αθηνά Γιαντσίδου από το Διοικητικό Πρωτοδικείο Ρόδου, στο Διοικητικό Πρωτοδικείο Λαμίας

Γ. Διορίζονται(προάγονται) οι παρακάτω Πάρεδροι Πρωτοδικείου Διοικητικών Δικαστηρίων, στο βαθμό του Πρωτοδίκη Διοικητικών Δικαστηρίων και τοποθετούνται:
  1.  Σωτήριος Πετρόπουλος στο Διοικητικό Πρωτοδικείο Τρίπολης
  2.  Λύσανδρος Ζώρας στο Διοικητικό Πρωτοδικείο Λαμίας
  3.  Αικατερίνη-Βασιλική-Αγγελική Εμμανουήλ στο Διοικητικό Πρωτοδικείο Ιωαννίνων
  4.  Ελπίδα Μακρή στο Διοικητικό Πρωτοδικείο Ιωαννίνων
  5.  Χριστιάνα Κουκουρίκη στο Διοικητικό Πρωτοδικείο Ιωαννίνων
  6.  Αικατερίνη Νάσιου του Ιωάννη στο Διοικητικό Πρωτοδικείο Χανίων
  7.  Νικόλαος Οικονομίδης του Θεολόγου στο Διοικητικό Πρωτοδικείο Πύργου
  8.  Χρυσούλα Βουλγαρίδου στο Διοικητικό Πρωτοδικείο Κέρκυρας
  9.  Ηλιάνα Γιαννακοπούλου στο Διοικητικό Πρωτοδικείο Πύργου
  10.  Στυλιανή Γλαβά στο Διοικητικό Πρωτοδικείο Ηρακλείου
  11.  Σοφία Μητσιοπούλου στο Διοικητικό Πρωτοδικείο Ηρακλείου
  12.  Δημήτριος Κυριόπουλος στο Διοικητικό Πρωτοδικείο Ρόδου
  13.  Μαρία Θραψανιώτη στο Διοικητικό Πρωτοδικείο Χανίων
  14.  Ελένη Αηδονίδου στο Διοικητικό Πρωτοδικείο Μυτιλήνης
  15.  Φίλιππος Καρράς στο Διοικητικό Πρωτοδικείο Ρόδου
  16.  Βασιλική Πάντου στο Διοικητικό Πρωτοδικείο Χανίων

Δ.  Διορίζονται οι τριάντα τέσσερις (34) απόφοιτοι της 24ης σειράς του Τμήματος Υποψηφίων Παρέδρων Διοικητικού Πρωτοδικείου της Εθνικής Σχολής Δικαστικών Λειτουργών, σε θέσεις Παρέδρων Πρωτοδικείου Διοικητικών Δικαστηρίων και τοποθετούνται:
  1. Μπαμπαλίδου Μάρθα στο Διοικητικό Πρωτοδικείο Θεσσαλονίκης
  2. Κορδώνιας Κυριάκος στο Διοικητικό Πρωτοδικείο Πειραιώς
  3. Χιώτη Κωνσταντίνα στο Διοικητικό Πρωτοδικείο Αθηνών
  4. Παυλόπουλος Δημήτριος στο Διοικητικό Πρωτοδικείο Αθηνών
  5. Κουραντίδου Χρυσούλα στο Διοικητικό Πρωτοδικείο Θεσσαλονίκης
  6. Σφακιανάκη Άννα-Γρηγορία στο Διοικητικό Πρωτοδικείο Αθηνών
  7. Κατσίγιαννης Μάριος-Κωνσταντίνος στο Διοικητικό Πρωτοδικείο Πειραιώς
  8. Μαρμαρίδης Γεώργιος στο Διοικητικό Πρωτοδικείο Θεσσαλονίκης
  9. Χαλβατζής Βασίλειος στο Διοικητικό Πρωτοδικείο Αθηνών
  10. Κουτουλίδου Αναστασία στο Διοικητικό Πρωτοδικείο Αθηνών
  11. Παπαγιάννη Αθανασία-Χρυσή στο Διοικητικό Πρωτοδικείο Αθηνών
  12. Αλεξοπούλου Κωνσταντίνα στο Διοικητικό Πρωτοδικείο Αθηνών
  13. Τσινούκας Ευγένιος στο Διοικητικό Πρωτοδικείο Αθηνών
  14. Καλαμάρα-Φραγκιαδάκη Χρυσή στο Διοικητικό Πρωτοδικείο Αθηνών
  15. Ρηγοπούλου Ιωάννα στο Διοικητικό Πρωτοδικείο Αθηνών
  16. Μιχαλούδη Ζωή στο Διοικητικό Πρωτοδικείο Θεσσαλονίκης
  17. Μπρούζος Μιχαήλ στο Διοικητικό Πρωτοδικείο Αθηνών
  18. Μπουντουράκη Ευστρατία στο Διοικητικό Πρωτοδικείο Θεσσαλονίκης
  19. Μελετλίδης Γεώργιος στο Διοικητικό Πρωτοδικείο Θεσσαλονίκης
  20. Νικολακάκη Αγγελική στο Διοικητικό Πρωτοδικείο Αθηνών
  21. Νούτσης Βασίλειος στο Διοικητικό Πρωτοδικείο Αθηνών
  22. Γιαννακά Νίκη στο Διοικητικό Πρωτοδικείο Αθηνών
  23. Μουκαζής Γεώργιος στο Διοικητικό Πρωτοδικείο Αθηνών
  24. Γιαννάκης Ιωάννης στο Διοικητικό Πρωτοδικείο Αθηνών
  25. Ασημακόπουλος Ανδρέας στο Διοικητικό Πρωτοδικείο Αθηνών
  26. Χατζηιωάννου Θεμιστοκλής-Χρυσοβαλάντης στο Διοικητικό Πρωτοδικείο Αθηνών
  27. Φλέκκας Νικόλαος-Προκόπιος στο Διοικητικό Πρωτοδικείο Αθηνών
  28. Εξηνταβελώνη Μαρία στο Διοικητικό Πρωτοδικείο Αθηνών
  29. Σωτηριάδου Φανή στο Διοικητικό Πρωτοδικείο Αθηνών
  30. Καραγκιοζάκη Αθανασία στο Διοικητικό Πρωτοδικείο Αθηνών
  31. Δημούσης Κωνσταντίνος στο Διοικητικό Πρωτοδικείο Αθηνών
  32. Μόσχοβα Ανθούλα στο Διοικητικό Πρωτοδικείο Πειραιώς
  33. Δηλές Γεώργιος στο Διοικητικό Πρωτοδικείο Αθηνών
  34. Πούλιος Στέφανος στο Διοικητικό Πρωτοδικείο Αθηνών

Ε. Χορηγείται εκπαιδευτική άδεια απουσίας στην ημεδαπή, στον Πρωτοδίκη Διοικητικών Δικαστηρίων  Χρήστο Γοργίλη για το εκπαιδευτικό έτος 2019-2020.


                          

Δευτέρα 1 Ιουλίου 2019

ΕΚΔΟΣΗ ΑΠΟΦΑΣΗΣ ΤΟΥ Α΄ ΤΜΗΜΑΤΟΣ ΤΟΥ ΣΤΕ (755/2019)



Αριθμός 755/2019

ΤΟ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟ ΤΗΣ ΕΠΙΚΡΑΤΕΙΑΣ

ΤΜΗΜΑ Α΄

Συνεδρίασε δημόσια στο ακροατήριό του την 1η Οκτωβρίου 2018, με την εξής σύνθεση: Αν. Γκότσης, Αντιπρόεδρος, Πρόεδρος του Α΄ Τμήματος, Α. Καλογεροπούλου, Ο. Ζύγουρα, Κ. Κουσούλης, Τ. Κόμβου, Σύμβουλοι, Χ. Χαραλαμπίδη, Σ. Παπακωνσταντίνου, Πάρεδροι. Γραμματέας η Β. Ραφαηλάκη, Γραμματέας του Α΄ Τμήματος.

Για να δικάσει την από 2 Νοεμβρίου 2016 προσφυγή:

των:1.……………………………………………………………………………………………………………………………………………………

κατά του Ιδρύματος Κοινωνικών Ασφαλίσεων - Ενιαίου Ταμείου Ασφάλισης Μισθωτών (Ι.Κ.Α. - Ε.Τ.Α.Μ.) και ήδη Ενιαίου Φορέα Κοινωνικής Ασφάλισης (Ε.Φ.Κ.Α.), που εδρεύει στην Αθήνα (Αγ. Κωνσταντίνου 8), ο οποίος παρέστη με τον Παναγιώτη Αθανασούλη, Πάρεδρο του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους.

Με την αίτηση αυτή οι προσφεύγοντες επιδιώκουν να ακυρωθεί η σιωπηρή απόρριψη από το ανωτέρω Ταμείο, της υπ' αριθμ. πρωτ. 5016/1.4.2016 αιτήσεώς τους για έντοκη επιστροφή αχρεωστήτως παρακρατηθεισών ασφαλιστικών εισφορών επί των αποδοχών τους την περίοδο από 1.1.2011 έως 19.3.2014 καθώς και κάθε άλλη σχετική πράξη ή παράλειψη της Διοικήσεως.

Η πιο πάνω αίτηση εισάγεται στο Α΄ Τμήμα του Συμβουλίου της Επικρατείας κατόπιν της από 14 Ιουνίου 2017 πράξεως της Επιτροπής του άρθρου 1 παρ. 1 του Ν. 3900/2010 και της από 27 Ιουλίου 2017 πράξεως του Προέδρου του Α΄ Τμήματος.

Η εκδίκαση άρχισε με την ανάγνωση της εκθέσεως της εισηγήτριας, Συμβούλου Α. Καλογεροπούλου.

Κατόπιν το δικαστήριο άκουσε τον πληρεξούσιο των προσφευγόντων, ο οποίος ανέπτυξε και προφορικά τους προβαλλόμενους λόγους προσφυγής και ζήτησε να γίνει δεκτή η προσφυγή και τον αντιπρόσωπο του καθ' ου Φορέα, ο οποίος ζήτησε την απόρριψή της.

Μετά τη δημόσια συνεδρίαση το δικαστήριο συνήλθε σε διάσκεψη σε αίθουσα του δικαστηρίου κ α ι

Α φ ο ύ μ ε λ έ τ η σ ε τ α σ χ ε τ ι κ ά έ γ γ ρ α φ α

Σ κ έ φ θ η κ ε κ α τ ά τ ο ν Ν ό μ ο

1. Επειδή, η υπό κρίση προσφυγή, που ασκήθηκε ενώπιον του Διοικητικού Πρωτοδικείου Αθηνών (αριθμ. εισαγωγής ΠΡ7903/ 14.11.2016), εισάγεται προς συζήτηση ενώπιον του Α΄ Τμήματος του Συμβουλίου της Επικρατείας υπό επταμελή σύνθεση κατ’ εφαρμογή του άρθρου 1 παρ. 1 του ν. 3900/2010 (Α΄ 213), όπως αντικαταστάθηκε με το άρθρο 40 παρ. 1 του ν. 4055/2012 (Α΄ 51), κατόπιν της υπ’ αριθμ. 20/14.06.2017 πράξεως της οικείας Επιτροπής, που δημοσιεύθηκε στις εφημερίδες «ΤΑ ΝΕΑ» και «ΕΣΤΙΑ» στις 11 Ιουλίου 2017, και της από 27.07.2017 πράξεως του Προέδρου του ως άνω Τμήματος, προκειμένου να κριθεί το γενικοτέρου ενδιαφέροντος ζήτημα της συμφωνίας ή μη με το Σύνταγμα (άρθρα 4 παρ. 1, 17 παρ. 1 και 2, 20 παρ. 1 και 26) των διατάξεων της παρ. 7 του άρθρου 27 του αν.ν. 1846/1951 (Α΄ 179), όπως αντικαταστάθηκε η παράγραφος αυτή με το άρθρο 104 του ν. 4387/2016 (Α΄ 85), καθ΄ ο μέρος προβλέπουν ότι δεν επιστρέφονται εισφορές που εισπράττονται αχρεώστητα από το Ι.Κ.Α. - Ε.Τ.Α.Μ. για λογαριασμό τρίτων φορέων, εφαρμοζομένων των προβλέψεων αυτών και στις εκκρεμείς κατά την έναρξη ισχύος του ν. 4387/2016 υποθέσεις.

2. Επειδή, με την προσφυγή αυτή ζητείται η ακύρωση της τεκμαιρόμενης σιωπηρής απόρριψης της 5016/01.04.2016 αιτήσεως, μεταξύ άλλων, των προσφευγόντων, ιατρών που προσέφεραν τις υπηρεσίες τους σε μονάδες Υγείας αρχικώς του Ι.Κ.Α. - Ε.Τ.Α.Μ. και εν συνεχεία του Ε.Ο.Π.Υ.Υ. δυνάμει συμβάσεων συναφθεισών κατ΄ εφαρμογήν του άρθρου 10 του ν.δ. 1204/1972, για έντοκη επιστροφή εισφορών, οι οποίες είχαν καταβληθεί αχρεωστήτως υπέρ τρίτων Ταμείων Οργανισμού Απασχολήσεως Εργατικού Δυναμικού (Ο.Α.Ε.Δ), Οργανισμού Εργατικής Κατοικίας (Ο.Ε.Κ.) και Οργανισμό Εργατικής Εστίας (Ο.Ε.Ε.) για το χρονικό διάστημα από 01.01.2011 έως 19.03.2014.

3. Επειδή, αντίγραφο της προσφυγής και της από 27.07.2017 πράξεως του Προέδρου περί ορισμού εισηγητή και δικασίμου επιδόθηκε στο καθ΄ ου (βλ. από 03.08.2017 αποδεικτικό κοινοποιήσεως του επιμελητή του Δικαστηρίου Αδάμου Μάννη). Αντίγραφο της εν λόγω Πράξεως έχει επιδοθεί στη Γενική Επίτροπο Επικρατείας των Τ.Δ.Δ. και στο Διοικητικό Πρωτοδικείο Αθηνών [βλ. τα από 11.07.2017 δύο (2) αποδεικτικά κοινοποίησης του επιμελητή του Δικαστηρίου Αδάμου Μάννη].

4. Επειδή, από τα στοιχεία του φακέλου της υποθέσεως προκύπτουν τα εξής: οι προσφεύγοντες ιατροί συνήψαν με το ΙΚΑ τις από 20.01.2003 (ο α΄ προσφεύγων) και από 11.02.2004 (η β΄ προσφεύγουσα) ειδικές συμβάσεις αορίστου χρόνου, σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 10 του ν.δ. 1204/1972, παρείχαν δε τις υπηρεσίες τους, ο πρώτος ως οφθαλμίατρος υπαγόμενος στη Νομαρχιακή Μονάδα Υγείας Αιγάλεω του Ι.Κ.Α., η δε δεύτερη ως παθολόγος υπαγόμενη στην Τοπική Μονάδα Υγείας Αγίων Αναργύρων του Ι.Κ.Α. Εν συνεχεία, οι προσφεύγοντες μεταφέρθηκαν με την Γ23/29/30-12-2011 διαπιστωτική πράξη του Διοικητή του Ι.Κ.Α. - Ε.Τ.Α.Μ. από 01.01.2012 στον Ε.Ο.Π.Π.Υ., σύμφωνα με τις διατάξεις του ν. 3918/2011 (Α΄ 31), όπως συμπληρώθηκαν με τον ν. 3984/2011 (Α΄ 150). Τέλος, κατ΄ εφαρμογή του άρθρου 16 του ν. 4238/2014, αρχικώς τέθηκαν από 18.02.2014 σε διαθεσιμότητα, εν συνεχεία δε διαπιστώθηκε, με την Δ11/οικ.13652/08.04.2014 πράξη του Προέδρου του Ε.Ο.Π.Π.Υ. (Γ΄ 503), η αυτοδίκαιη λύση της σχέσεως που τους συνέδεε με τον εν λόγω Οργανισμό. Εξάλλου, εκ του καταβαλλομένου για την ανωτέρω απασχόλησή τους μισθού παρακρατούνταν και αποδίδονταν, από το ΙΚΑ-ΕΤΑΜ και εν συνεχεία τον Ε.Ο.Π.Υ.Υ., εισφορές υπέρ του κλάδου ασθενείας και μητρότητας σε χρήμα του Ι.Κ.Α. - Ε.Τ.Α.Μ., καθώς και οι συνεισπραττόμενες εισφορές υπέρ του Ο.Α.Ε.Δ., του Ο.Ε.Κ. και του Ο.Ε.Ε.. Οι προσφεύγοντες ζήτησαν, με την 5016/01.04.2016 αίτησή τους προς το Ι.Κ.Α. - Ε.Τ.Α.Μ, που υποβλήθηκε την 01.04.2016 στη Διεύθυνση Γραμματείας του Ιδρύματος, την επιστροφή των εισφορών, οι οποίες είχαν καταβληθεί υπέρ των ως άνω Οργανισμών (Ο.Α.Ε.Δ, Ο.Ε.Κ., Ο.Ε.Ε.) για το χρονικό διάστημα από 01.01.2011 και εφεξής (ήτοι έως 19.03.2014), εντόκως με ετήσιο επιτόκιο 5% από της καταβολής κάθε επιμέρους ποσού, κατ’ επίκληση της διατάξεως της παρ. 7 του άρθρου 27 του αν.ν. 1846/1951. Ειδικότερα, με την αίτησή τους αυτή υποστήριξαν ότι στις ρυθμίσεις των ειδικών νόμων περί επιβολής ασφαλιστικών εισφορών υπέρ των προαναφερθέντων νομικών προσώπων υπόκεινται οι ασφαλισμένοι των Ταμείων κύριας ασφάλισης, οι οποίοι παρέχουν εξαρτημένη εργασία, ότι, αντιθέτως, η σχέση που συνέδεε τους ίδιους με το Ι.Κ.Α. και εν συνεχεία με τον Ε.Ο.Π.Π.Υ. δεν είχε αυτή τη φύση και ότι, συνεπώς, οι ως άνω εισφορές είχαν καταβληθεί αχρεωστήτως και ήταν για τον λόγο αυτό επιστρεπτέες, σύμφωνα με την ανωτέρω διάταξη. Η κρινόμενη προσφυγή στρέφεται κατά της σιωπηρής απορρίψεως της εν λόγω αιτήσεως, λόγω παρόδου άπρακτης τριμήνου προθεσμίας από την υποβολή της.

5. Επειδή, με τις διατάξεις του άρθρου 1 του ν. 3900/2010 «Εξορθολογισμός διαδικασιών και επιτάχυνση της διοικητικής δίκης και άλλες διατάξεις» (Α΄ 213) έχει εισαχθεί ο θεσμός της «δίκης - πιλότου» ενώπιον του Συμβουλίου της Επικρατείας σε θέματα που, ως εκ της φύσεώς τους, έχουν γενικότερο ενδιαφέρον και, συνεπώς, αναμένεται να προκαλέσουν σημαντικό αριθμό διαφορών με τον κίνδυνο να εκδοθούν αντιφατικές αποφάσεις και να υπάρξει σημαντική καθυστέρηση για τους διαδίκους ενώπιον των τακτικών διοικητικών δικαστηρίων. Στις περιπτώσεις αυτές παρέχεται η δυνατότητα στους διαδίκους και στα διοικητικά δικαστήρια να απευθύνονται απ’ ευθείας στο Συμβούλιο της Επικρατείας, ώστε αυτό να επιλύει τα σχετικά ζητήματα, διασφαλίζοντας την ενότητα της νομολογίας και την ασφάλεια δικαίου (βλ. σχετική αιτιολογική έκθεση του νόμου). Περαιτέρω, κατά την έννοια των προπαρατεθεισών διατάξεων, το ζήτημα γενικοτέρου ενδιαφέροντος με συνέπειες για ευρύ κύκλο προσώπων, προς επίλυση του οποίου εισάγεται στο Συμβούλιο της Επικρατείας ένδικο βοήθημα ή μέσο αρμοδιότητας των τακτικών διοικητικών δικαστηρίων, είναι αποκλειστικώς εκείνο που προσδιορίζεται στην πράξη της Τριμελούς Επιτροπής του άρθρου 1 παρ. 1 του ν. 3900/2010, με την οποία γίνεται δεκτό το σχετικό αίτημα του διαδίκου (ΣτΕ 1496-98/2014 Ολομ.).

6. Επειδή, η κρινόμενη προσφυγή εισήχθη στο Συμβούλιο της Επικρατείας, κατόπιν αιτήσεως της Γενικής Επιτρόπου της Επικρατείας των Διοικητικών Δικαστηρίων, προκειμένου να κριθεί “το γενικοτέρου ενδιαφέροντος ζήτημα της συμφωνίας με το Σύνταγμα (άρθρα 4 παρ. 1, 17 παρ. 1 και 2, 20 παρ. 1 και 26) των διατάξεων της παρ. 7 του άρθρου 27 του αν.ν. 1846/1951 (Α΄ 179), όπως η παράγραφος αυτή αντικαταστάθηκε με το άρθρο 104 του ν. 4387/2016 (Α΄ 85), καθ΄ ο μέρος προβλέπουν ότι δεν επιστρέφονται εισφορές που εισπράττονται αχρεώστητα από το ΙΚΑ - ΕΤΑΜ για λογαριασμό τρίτων φορέων, εφαρμοζομένων των προβλέψεων αυτών και στις εκκρεμείς κατά την έναρξη ισχύος του ν. 4387/2016 υποθέσεις.”.

7. Επειδή, η παρ. 7 του άρθρου 27 του αν.ν. 1846/1951 (Α΄ 179) (όπως αναριθμήθηκε η παρ. 8 του ιδίου άρθρου με το άρθρο 56 του ν. 2676/1999, Α΄ 1), ορίζει ότι: "Εισφοραί αχρεωστήτως εισπραχθείσαι, επιστρέφονται επί τη αιτήσει του ενδιαφερομένου, εντόκως προς 5%. Η διάταξις αυτή δεν ισχύει διά τας υπέρ των κλάδων ασφαλίσεως παροχών ασθενείας εις χρήμα και εις είδος εισπραχθείσας αχρεωστήτως εισφοράς. Ο ησφαλισμένος δικαιούται να απαιτήση την απ'ευθείας εις αυτόν πληρωμήν του αναλογούντος αυτώ εξ εισφορών του ποσού εκ των αχρεωστήτως εισπραχθεισών εισφορών μετά του εκ 5 % τόκου.». Η ανωτέρω παρ. 7 του άρθρου 27 του αν.ν. 1846/1951 αντικαταστάθηκε με το άρθρο 104 του ν. 4387/2016 «Ενιαίο Σύστημα Κοινωνικής Ασφάλειας − Μεταρρύθμιση ασφαλιστικού − συνταξιοδοτικού συστήματος − Ρυθμίσεις φορολογίας εισοδήματος και τυχερών παιγνίων και άλλες διατάξεις» (Α΄ 85) ως εξής: «Εισφορές που έχουν εισπραχθεί αχρεώστητα, επιστρέφονται άτοκα στους δικαιούχους, μετά από αίτησή τους. Επιστρέφονται μόνο μετά από συμψηφισμό είτε με επόμενες οφειλόμενες καταβολές βάσει δηλώσεων ΑΠΔ, εντός έτους, είτε με απόσβεση οφειλής τους, καταρχήν προς το Ι.Κ.Α. - Ε.Τ.Α.Μ. για οποιονδήποτε λόγο, και στη συνέχεια για οφειλή τους προς άλλους ασφαλιστικούς φορείς και φορολογικές αρχές. Διατάξεις που προβλέπουν την επιστροφή εντόκως εισφορών που καταβάλλονται αχρεώστητα, παύουν να ισχύουν. Κατ’ εξαίρεση, επιστρέφονται εντόκως, έπειτα από αμετάκλητη απόφαση και ακύρωση των πράξεων καταλογισμού, με βάση το κυμαινόμενο επιτόκιο που καθορίζει η Τράπεζα της Ελλάδος, (βάσει του άρθρου 46 του Ν. 3863/2010), όπως αυτό ισχύει κατά το χρόνο της έκδοσης της απόφασης επιστροφής. Οι εισφορές που εισπράττονται και συνεισπράττονται αχρεώστητα, από το Ι.Κ.Α. - Ε.Τ.Α.Μ., υπέρ κλάδων ασθενείας και για λογαριασμό τρίτων φορέων, δεν επιστρέφονται. Οι παρούσες διατάξεις εφαρμόζονται και στις εκκρεμείς περιπτώσεις κατά την έναρξη ισχύος του νόμου.».

8. Επειδή, ύστερα από την άσκηση της κρινόμενης προσφυγής και την έκδοση της 20/14.7.2017 πράξεως της Τριμελούς Επιτροπής του άρθρου 1 παρ. 1 του ν. 3900/2010, με την οποία, όπως εξετέθη ανωτέρω, η προσφυγή αυτή εισήχθη προς εκδίκαση ενώπιον του Συμβουλίου της Επικρατείας προκειμένου να κριθεί το γενικοτέρου ενδιαφέροντος ζήτημα της συμφωνίας με το Σύνταγμα της ανωτέρω διατάξεως της παρ. 7 του άρθρου 27 του αν. ν. 1846/1951, όπως αυτή αντικαταστάθηκε με το άρθρο 104 του ν. 4387/2016, κατά το μέρος που προβλέπει ότι οι εισφορές που εισπράττονται και συνεισπράττονται αχρεώστητα από το Ι.Κ.Α. - Ε.Τ.Α.Μ, υπέρ κλάδων ασθενείας και για λογαριασμό τρίτων φορέων, δεν επιστρέφονται, δημοσιεύθηκε ο ν. 4488/2017 «Συνταξιοδοτικές ρυθμίσεις Δημοσίου και λοιπές ασφαλιστικές διατάξεις, ενίσχυση της προστασίας των εργαζομένων, δικαιώματα ατόμων μα αναπηρίες και άλλες διατάξεις» (Α΄ 137). Με την παρ. 1 του άρθρου 15 του τελευταίου αυτού νόμου αντικαταστάθηκε το άρθρο 104 του ν. 4387/2016 από τότε που ίσχυσε ως εξής: «1. Αχρεωστήτως καταβληθείσες εισφορές στον ΕΦΚΑ συμψηφίζονται με πάσης φύσεως καθυστερούμενες οφειλές, ρυθμισμένες ή μη, των δικαιούχων προς τον ΕΦΚΑ και τους τρίτους φορείς, για τους οποίους ο ΕΦΚΑ συνεισπράττει εισφορές. Αν δεν υπάρχουν οφειλές ή αν ύστερα από τον συμψηφισμό προκύπτει υπόλοιπο ποσό, αυτό επιστρέφεται άτοκα στους δικαιούχους ως εξής: α. Στις περιπτώσεις μισθωτών, ύστερα από αίτηση των δικαιούχων. β. Στις περιπτώσεις ελεύθερων επαγγελματιών και αυτοαπασχολούμενων, η επιστροφή γίνεται μετά την ετήσια εκκαθάριση των οφειλόμενων ασφαλιστικών εισφορών, σύμφωνα με τις 61501/3398/ 30.12.2016 (Β΄ 4330) και 61502/3399/30.12.2016 (Β΄ 4330) υπουργικές αποφάσεις. Τα πρόσωπα αυτά μπορούν, με αίτησή τους, να ζητήσουν το υπερβάλλον ποσό να παραμείνει στον ΕΦΚΑ ως πιστωτικό υπόλοιπο, συμψηφιζόμενο με τις επόμενες εισφορές. 2. Οι εισφορές υπέρ τρίτων φορέων που συνεισπράττονται από τον ΕΦΚΑ επιστρέφονται από αυτόν, σύμφωνα με τη διαδικασία της παραγράφου 1 και βαρύνουν τον αντίστοιχο φορέα, υπέρ του οποίου έγινε η είσπραξη. 3. Με απόφαση του Υπουργού Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης καθορίζεται η διαδικασία συμψηφισμού και επιστροφής των εισφορών και κάθε άλλο αναγκαίο ζήτημα για την εφαρμογή της διάταξης αυτής. 4. Κάθε αντίθετη με το παρόν διάταξη καταργείται.» Κατά την παρ. 2 δε του ίδιου άρθρου: «Οι διατάξεις της προηγούμενης παραγράφου εφαρμόζονται και στις εκκρεμείς κατά την έναρξη ισχύος του παρόντος αιτήσεις». Σύμφωνα με την αιτιολογική έκθεση του νόμου, με την εν λόγω διάταξη προβλέπονται ενιαίοι κανόνες επιστροφής των αχρεωστήτως καταβληθεισών εισφορών για όλους τους ασφαλισμένους του ΕΦΚΑ, λαμβάνοντας υπόψη τους νέους κανόνες καταβολής εισφορών από 1.1.2017. Εν συνεχεία, κατ΄ επίκληση της εξουσιοδοτικής διατάξεως της παρ. 1 του άρθρου 15 του ν. 4488/2017, εκδόθηκε η Δ.15/Δ΄/12061/ 293/01.03.2018 απόφαση του Υφυπουργού Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης (Β΄ 773), η οποία ορίζει, στο άρθρο 1 ότι: «1. Οι αχρεωστήτως καταβληθείσες εισφορές στον ΕΦΚΑ συμψηφίζονται με τις πάσης φύσεως καθυστερούμενες οφειλές, ρυθμισμένες ή μη, των δικαιούχων προς τον ΕΦΚΑ και τους τρίτους φορείς, για τους οποίους ο ΕΦΚΑ συνεισπράττει εισφορές. Σε περίπτωση που δεν υπάρχουν οφειλές ή εάν ύστερα από τον συμψηφισμό, σύμφωνα με τα ανωτέρω, προκύπτει υπόλοιπο ποσό, αυτό επιστρέφεται άτοκα στους δικαιούχους, σύμφωνα με τα οριζόμενα στο άρθρο 2 της παρούσας. Κατ΄ εξαίρεση το προς επιστροφή χρηματικό ποσό επιστρέφεται εντόκως έπειτα από αμετάκλητη απόφαση αρμόδιου δικαστηρίου, με βάση τα οριζόμενα στο άρθρο 21 του Κώδικα Νόμων περί δικών του Δημοσίου (κ.δ. της 26.6/10.7.1944, ΦΕΚ 139, Α΄), εκτός και εάν ορίζεται διαφορετικά στη δικαστική απόφαση. 2...», στο άρθρο 2 ότι: «Για τον συμψηφισμό ή την επιστροφή αχρεωστήτως καταβληθεισών εισφορών: α) σε περίπτωση μισθωτών ασφαλισμένων, υποβάλλεται σχετικό αίτημα από τον δικαιούχο, ασφαλισμένο ή/και εργοδότη, των αχρεωστήτως καταβληθέντων χρηματικών ποσών β) σε περίπτωση ελευθέρων επαγγελματιών…», στο άρθρο 3 ότι: «1. Σε περίπτωση που ο δικαιούχος των αχρεωστήτως καταβληθεισών εισφορών έχει υπαχθεί σε καθεστώς ρύθμισης οφειλών, της οποίας οι όροι τηρούνται, το προς επιστροφή χρηματικό ποσό συμψηφίζεται με τις τρέχουσες δόσεις της ρύθμισης. 2. Οι αχρεωστήτως καταβληθείσες εισφορές υπέρ τρίτων φορέων που συνεισπράττονται από τον ΕΦΚΑ επιστρέφονται από αυτόν, σύμφωνα με τη διαδικασία της παρούσας και βαρύνουν τον αντίστοιχο φορέα υπέρ του οποίου έγινε η είσπραξη.» και στο άρθρο 4 ότι: «Τα προβλεπόμενα από τα ανωτέρω άρθρα έχουν εφαρμογή: α) σε περιπτώσεις που προκύπτει επιστροφή αχρεωστήτως καταβληθεισών εισφορών σύμφωνα με τα ανωτέρω και η σχετική αξίωση έχει γεννηθεί ή θα γεννηθεί μετά την 1/1/2017, β) σε εκκρεμείς αιτήσεις επιστροφής αχρεωστήτως καταβληθεισών εισφορών που έχουν υποβληθεί στους ενταχθέντες στον ΕΦΚΑ ασφαλιστικούς οργανισμούς, εξαιρουμένου του Δημοσίου, μέχρι 31/12/2016, βρίσκονται σε οποιοδήποτε στάδιο της διοικητικής διαδικασίας, και η σχετική αξίωση έχει γεννηθεί μέχρι 31/12/2016.».

9. Επειδή, εν όψει της κατά τα ανωτέρω αναδρομικής αντικαταστάσεως (από τότε που ίσχυσε) της διατάξεως του άρθρου 104 του ν. 4387/2016, με τη διάταξη της παρ. 1 του άρθρου 15 του ν. 4488/2017, η οποία, όπως προκύπτει από την προηγούμενη σκέψη, θεσπίζει ρύθμιση διαφορετικού περιεχομένου, σε σχέση με τα προβλεπόμενα στο άρθρο 104 του ν. 4387/2016, όσον αφορά την επιστροφή αχρεωστήτως εισπραχθεισών από το πρώην Ι.Κ.Α. - Ε.Τ.Α.Μ. (ήδη Ε.Φ.Κ.Α.) εισφορών υπέρ τρίτων, προβλέπει δε ειδικότερα, εν αντιθέσει με την προηγούμενη ρύθμιση, είτε τον συμψηφισμό των εισφορών αυτών με άλλες οφειλές προς τον ΕΦΚΑ είτε την επιστροφή των εισφορών αυτών, το ζήτημα γενικοτέρου ενδιαφέροντος, για την επίλυση του οποίου η παρούσα υπόθεση εισήχθη απευθείας στο Συμβούλιο της Επικρατείας, όπως το ζήτημα αυτό προσδιορίζεται αποκλειστικά από την πράξη της Τριμελούς Επιτροπής του άρθρου 1 του ν. 3900/2010, έχει εκλείψει, αφού η διάταξη, ο οποία δημιουργούσε το ζήτημα αυτό έπαυσε να υπάρχει από τότε που ίσχυσε (πρβ. Ολομ. ΣτΕ 601/2012 σκέψη 8). Τυχόν δε ζητήματα που ανακύπτουν σε σχέση με την εφαρμογή της νέας, διαφορετικού περιεχομένου, διατάξεως, η οποία αντικαθιστά, κατά τα προεκτεθέντα, αναδρομικώς την διάταξη η συνταγματικότητα της οποίας ήχθη προς κρίση ενώπιον του Συμβουλίου της Επικρατείας με την εξαιρετική διαδικασία της πρότυπης δίκης, δεν αποτελούν αντικείμενο της παρούσας δίκης, κατά τα εκτεθέντα στην πέμπτη σκέψη και θα εξετασθούν από το αρμόδιο, κατά το νόμο, δικαστήριο, να εκδικάσει την υπό κρίση προσφυγή, τα περί του αντιθέτου δε προβαλλόμενα με το από 8.10.2018 υπόμνημα των αιτούντων, το οποίο κατατέθηκε εντός της προθεσμίας που χορήγησε ο Πρόεδρος κατά τη συζήτηση της υποθέσεως στο ακροατήριο, είναι απορριπτέα ως αβάσιμα. Με τα δεδομένα αυτά, η υπό κρίση προσφυγή πρέπει να παραπεμφθεί προς εκδίκαση στο Διοικητικό Πρωτοδικείο Αθηνών.

Δ ι ά τ α ύ τ α

Παραπέμπει την προσφυγή στο Διοικητικό Πρωτοδικείο Αθηνών, κατά τα αναφερόμενα στο αιτιολογικό.

Η διάσκεψη έγινε στην Αθήνα στις 8 Οκτωβρίου 2018

Ο Πρόεδρος του Α´ ΤμήματοςΗ Γραμματέας του Α´ Τμήματος

Αν. ΓκότσηςΒ. Ραφαηλάκη

και η απόφαση δημοσιεύθηκε σε δημόσια συνεδρίαση της 15ης Απριλίου 2019.

Η Προεδρεύουσα ΑντιπρόεδροςΗ Γραμματέας

Σπ. ΧρυσικοπούλουΧρ. Μπόκα

./.